اجزای لامپ رشته ای

اجزای لامپ رشته ای

مخترع لامپ رشته ای:

مطمئنا اگر از افراد پرسیده شود، مخترع لامپ چه کسی است؟ همه به توماس ادیسون اشاره می کنند. ولی جالب است بدانید، لامپ توسط دو مخترع گمنام کانادایی انجام گردیده که توماس ادیسون امتیاز این اختراع را از آنها خریداری کرده است. در طی سالیان متعدد مخترعان و دانشمندان بسیار در کشورهای مختلف برای ساختن لامپ تلاش کرده اند، یکی از این مخترعان هنری وودوارد ، دانشجو پزشکی در تورنتو بود که همراه شریکش که یک هتل دار به نام متیو ایوانز بود اختراع لامپ برقی را در کانادا ثبت نمودند. اما متاسفانه این او بدلیل نداشتن سرمایه کافی امتیاز اختراع خود را به کشور آمریکا به مبلغ ۵۰۰۰ دلار به توماس ادیسون واگذار نمودند. او (توماس ادیسون) بعدها مجوز انحصاری کانادا را نیز بدست آورد . او با تلفیق طرح خود که همان لامپ رشته ای است با طرح دو دانشجو دیگر ، لامپی که از دوام بیشتری برخوردار بود را درست کرد، لامپ رشته ای که طراحی و دوام آن به گونه ایی بود که از نظر تجاری به صرفه باشد. در ادامه اجزای لامپ رشته ای را بررسی می‌کنیم تا بیشتر با آن آشنا شویم.

اجزای لامپ رشته ای چیست ؟معرفی اجزای لامپ رشته ای | الکترو آرنا

همانطور که میدانید در بین لامپ های مختلف موجود در بازار لامپ های رشته ای اولین نصل لامپ به شمار می آید که ساختار ساده ای نسبت به لامپ های موجود دارد. لامپ رشته ای یا (Incandescent) متشکل از جریان برق ، یک رشته نازک می شود. روشنایی این لامپ از طریق گرم شدن رشته ها به وجود می آید.

در لامپ های رشته ای یکسر سیم ها به پایه و سر دیگر آن به واسطه یک رشته به هم متصل شده اند و در یک شیشه برای حفاظت قرار دارد که در برخی از آنها خلا و در برخی دیگر گاز پر شده است که این گاز برای محافظت رشته از هوای اطراف و جلوگیری از اکسید شدن رشته ها مورد استفاده قرار می گیرد . اما معمولا گاز مورد استفاده در این لامپ ها گاز آرگون می باشد.

اجزای لامپ رشته ای :

همانطور که پیش تر گفتیم لامپ های رشته ای به وسیله جریان برق روشنایی تولید می کنند که از این روش برای روشنای بعضی از لامپ های هالوژن نیز استفاده می شود.

در این نوع لامپ (لامپ های رشته ای) حباب لامپ وظیفه محافظت از لامپ دربرابر عوامل محیطی و جلوگیری از سوختگی در اثر واکنش با هوای اطراف را به عهده دارد.

سوکت ورودی برای جریان برق یکی دیگر از اجزا لامپ رشته ای می باشد، این سوکت وظیفه ثابت نگه داشتن لامپ در محل اتصال و برقراری جریان برق را دارا می باشد. لامپ های رشته ایی به دلیل داشتن ساختار منطقی و طرز کارشان دارای ولتاژهای متفاوت و سایزهای مختلف تولید و مورد استفاده قرار میگیرند.

همانطور که گفته شد ساختار لامپ رشته ای بسیار ساده است و نیاز به مدار اضافه ندارد و با استفاده از جریان برق شهری روشنایی تولید می کند.

موارد تشکیل دهنده ی لامپ رشته ای :معرفی اجزای لامپ رشته ای | فروشگاه الکترو آرنا

به صورت کلی سه ماده اصلی کربن ، تانتالوم و تنگستن برای ساخت رشته ، لامپ های رشته ایی مورد نیاز است. کربن در دمای ۳۵۰۰ درجه به نقطه ذوب می رسد و عملکرد آن در دمای ۱۸۰۰ درجه می باشد پس در نتیجه احتمال تبخیر آن کاهش میابد بنابرین در لامپ های رشته ایی کربنی انتهای لامپ سیاه نمی شود. جالب است بدانید سیاه شدن دیواره حباب لامپ ها بدلیل تبخیر مولکول های مواد بکار رفته در رشته لامپ می باشد.امروزه بیشترین موادی که برای ساخت اجزای لامپ رشته ای مانند مفتول ، تنگستن می باشند. زیرا بسیار کارآمد است و حدود ۱۸ لومن در وات کارایی دارد که این کارایی می تواند به ۳۰ لومن افزایش می یابد. نقطه ذوب بالا از عوامل اصلی برای روشن ماندن رشته لامپ های رشته ایی می باشد. بدلیل اینکه دما عملکرد روشنایی را بالا می برد تنگستن گزینه مناسب تری نسبت به کربن است و مقاومت آن در برابر لرزش و ضربه بالا تر می باشد.همانطور که گفتیم مواد استفاده شده در لامپ های رشته ای متنوع می باشد به همین دلیل عمر آن متفاوت است. به مرور زمان پس از استفاده از لامپ های رشته ایی ، رشته موجود در آن تبخیر شده و در انتها شکسته می شود. که عواملی مانند جریان برق ، کیفت و کارایی لامپ این طول عمر متفاوت است.

جدول مقایسه انواع لامپ

اینکه دقیقا بدانیم لامپ‌ها چه تفاوتی با هم دارند در خرید لامپ خیلی به ما کمک می‌کند. اگر قصد خرید لامپ دارید و به دنبال لامپی با بهترین کارایی می‌گردید حتما همین الان مقاله جدول مقایسه انواع لامپ را بخوانید.

 

معرفی اجزای لامپ رشته ای

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*