علت خرابی لامپ ال ای دی

علت خرابی لامپ ال ای دی | الکترو آرنا

عصر امروز، عصر روشنایی است و بدون روشنایی نمی‌توان کاری از پیش برد. یکی از مشکلاتی که باعث بهم خوردن روشنایی منزل ما می‌شود خرابی لامپ‌های ال ای دی است که می‌خواهیم در ادامه پس از آشنایی کامل با لامپ ال ای دی، علت خرابی لامپ ال ای دی را بررسی کنیم.

لامپ ال ای دی چیست

لامپ ال ای دی (LED Lamp) یک منبع تولید نور برای استفاده در چراغ روشنایی است که روشنایی را با استفاده از دیود نوری تولید می کند. لامپ ال ئی دی حرارت بسیار کمی تولید می کند که به این معنی است که ۹۰ درصد انرژی مصرفی لامپ ال ئی دی به نور تبدیل می شود و تلفات بسیار کمی دارد. طول عمر یک لامپ ال ای دی چند برابر لامپ رشته ای است و در مقایسه با لامپ فلورسنت به طور قابل توجهی کارآمد تر است برای نخستین بار دیودهای نوری در سال ١٩۶٠ با بهره نوری۰٫۰۱ لومن بر وات به منظور نمایشگر نور مورد استفاده قرار گرفته اند.

در سال ١٩٨٠، با بالا رفتن بهره نوری آنها به ٢٠ لومن بر وات استفاده از دیودهای نوری قرمز بیشتر شد.

به دلیل زیادبودن هزینه ساخت، از این مدل دیودها در موارد خاصی مثل نمایشگرهای الکترونیکی، خاموش/ روشن (on/off) در منازل، دفاتر و تابلوهای تبلیغاتی استفاده می شد. در اوایل دهه نود میلادی کارایی ال ای دی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به صورت گروهی ماژولار به بازار عرضه شدند. در سال ۱۹۹۷ ال ای دی هایی که نور سفید را به طریق الکترو لومینانس تولید می کردند به بازار عرضه شدند.

هم اکنون تمام رنگ های قابل مشاهده موجود در طبیعت (بیش از ۱۶ میلیون رنگ)، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، بدون احتیاج داشتن به هیچ گونه لنز یا فیلتر رنگی که در پروژکتورهای معمولی به منظور تغییر رنگ استفاده می شود ، به تنهائی از طریق ال ای دی قابل تولید هستند.

بررسی علت خرابی ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

لامپ LED از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

  • لامپ دیپ
  • لامپ اس ام دی SMD
  • لامپ سی او بی

علت خرابی لامپ ال ای دی چیست

چه دلایلی ممکنه لامپ led ما رو خراب کرده باشد.با دانستن جواب این سوال برای تعمیر لامپ ال ای دی روند اسان تری را طی خوتهیم کرد که در ادامه به علت های خرابی لامپ ال ای دی میپردازیم

خمیر سیلیکون ال ای دی ممکنه خشک بشود: این خمیر ماده ای از جنس عایق الکتریکی و هادی گرماییه. بین برد الکترونیکی led و صفحه خنک کننده بکار میره. کلا کارش اینه که گرمای ال ای دی ها رو سریعتر به هیتسینگ منتقل کنه. اگه این خمیر خشک بشه، هدایت گرمایی به خوبی اتفاق نمیفته و باعث سوخت ال ای دی میشه.

  •  مشکل از نوع ال ای دی بکار رفته باشد: ال ای دی ها در دو نوع بکار میرن که در ادامه این مطلب براتون توضیح میدم. هرکدوم نقطه شکست ولتاژی متفاوتی دارن. حساسیت اونها در برابر پیکهای مخرب شبکه هم متفاوته.
  • میزان ولتاژ و جریان خروجی و محافظت در مقابل نویز کمتر از حد یا بیشتر از حد باشد
  • کیفیت هیتسینگ ال ای دی یا همان خنک کننده
  • نوسانات جریان برق:همترین دلیل برای خرابی ال ای دی ها مربوط به همین مورد هست.

خرید انواع لامپ ال ای دی | الکترو آرنا

نحوه تعمیر لامپ ال ای دی پس از بررسی علت خرابی لامپ ال ای دی

بعد از دانستن علت خرابی لامپ ال ای دی، برای تعمیر انواع چراغ ال ای دی نیاز به آشنایی با عملکرد لامپ و لحیم کاری داریم. در این لامپها چند led روی یک بورد بصورت سری یا موازی نصب شدن. در مدار سری مثل حلقه های زنجیر اگه یک led خراب بشه لامپ کلا روشن نمیشه. جریان از همه led ها میگذره و چیزی که باعث روشنایی میشه افت ولتاژ هست. درایور ال ای دی یا یکسو کننده، چند خازن و یک مقاومت، برای ال ای دی ها جریان مناسب DC رو تامین میکنن. اول باید اجزا بررسی بشن که کدوم عضو خراب شده که تعویض بشه.

برخی از led  ها نشانه هایی در ظاهر آنها به وجود می آیند که خرابی آنها را نشان میدهد. تعمیر لامپ led دارای مراحل کلی زیر میباشد:

مرحله اول چگونگی تعمیر لامپ ال ای دی: فراهم کردن ابزار لازم

هویه و سیم لحیم کاری

مولتی متر با توانایی چک دیود

انبرک برای نگه داشتن قطعات

نوار چیپهای سالم ال ای دی

مرحله دوم در چگونگی تعمیر لامپ led: بازکردن لامپ یا پروژکتور ال ای دی و بررسی اون

یکی از دلایل علت خرابی لامپ ال ای دی محکم نکردن لامپ بر روی سرپیچ آن است.

لامپ نباید روی سرپیچ تعمیر بشه چون خطر برق گرفتگی داره. تا زمانیکه کامل سرهم نکردین هم روی سرپیچ نبندین. حباب لامپ رو باز کنین. بورد ال ای دی رو بررسی کنین. با کمک مولتی متر خازنها رو بررسی کنین. همچنین درایور ال ای دی هم چک کنین. خب حالا میرسیم به پیدا کردن ال ای دی خراب یا سوخته. با دیودسنج ال ای دی ها رو بررسی کنین. ممکنه که ال ای دی سوخته روی بورد لکه سیاهی به جا گذاشته باشه. با توجه به اینکه دیود فقط جریان رو از یک طرف عبور میده اگه ال ای دی با دیودسنج روشن شد و با جابجایی دو سرش خاموش موند پس سالمه در غیراینصورت خرابه و باید عوض بشه.

مرحله سوم هم زمان تعویض ال ای دی خراب هست

دو سمت ال ای دی خراب رو با هویه حرارت بدین و با انبرک جدا کنین. مراقب باشین به بورد ال یای دی آسیبی نرسه اما خود ال ای دی خراب مهم نیست چون قابل تعمیر نیست. با انبرک ledجدید رو در محل led قبلی بذارین. بعد از اون هم دو طرفش رو به بورد لحیم کنین. نکته ای که باید دقت کنین هم جهتهای مثبت و  منفی ال ای دی هست.

مرحله آخر بستن لامپ ال ای دی

بورد و لامپ رو با دقت و محکم ببندین. زیاد هم فشار وارد نکنین. حالا به سرپیچ ببندین و تست کنین.

هرگونه سوالات و نظرات خود را درباره مقاله علت خرابی لامپ ال ای دی از طریق نظرات در پایان صفحه با ما مطرح کنید. کارشناسان الکترو آرنا در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.

 

دیدگاه‌ها ۲

*
*

    سعید پاسخ

    مقاله علت خرابی لامپ ال ای دی خیلی مفید و کاربردی بود..
    ممنونم از کارشناسان الکترو آرنا

      aghakhani پاسخ

      از لطف شما سپاسگزارم..