تعمیر لامپ ال ای دی سقفی

تعمیر لامپ ال ای دی سقفی | الکترو آرنا

 

گاهی پیش می آید که لامپ ال ای دی سقفی دچار نقص عملکرد و خرابی می شود. تعمیر لامپ ال ای دی سقفی از موارد مهم و حائز اهمیت است. در ابتدا باید علت خرابی لامپ ال ای دی را بیابیم. علت این امر موارد زیر است:

خشک شدن خمیر سیلیکون

· نوع ال‌ای دی به کار رفته
· نوع درایور
· هیتسینگ
· نوسانات شدید برق

حرارت بالا و گرما دشمن لوازم الکتریکی اعم از لامپ ال ای دی است، هرچه داغتر باشد، زودتر میسوزند.

با این حال، با روش خاص می توان گرمای ایجاد شده در لامپ را به بیرون منتقل نمود و  از داغ شدن درایور جلوگیری کرد.

توصیه میشود لامپ ها را در قاب های بسته که جریان هوا ندارند نصب نکنید.

فروشگاه الکترو آرنا | تعمیر لامپ ال ای دی سقفی

نکات مهم در افزایش طول عمر لامپ ال ای دی سقفی

با توجه به اینگه استفاده نا صحیح از لامپ می تواند باعث خرابی و کاهش طول عمر مفید لامپ شود توصیه می شود تا حد امکان رعایت نکات زیر را جدی بگیرید تا افزایش طول عمر لامپ تل ای دی سقفی را شاهد باشیم:

  • خنک نگاه داشتن لامپ
    هر لامپی که روشن می شود و برای مدتی روشن است و نور منتشر می کند، اگر خاموش شود نباید به سرعت روشن شود. چرا که درجه حرارت لامپ بالا می رودو باید مدتی صبر کرد تا لامپ خنک شود و سپس روشن نمود. بنابراین بعد از خاموش کردن لامپ ال ای دی بلافاصله آن را روشن نکنید.همین یک عمل ساده می تواند در افزایش طول عمر لامپ ال ای دی موثر باشد و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی سقفی را افزایش دهد.
  • روشن و خاموش کردن پی در پی
    حتما شما هم دیده اید که بزرگترها به کودکان مدام گوشزد می کنند که لامپ ها را پی در پی روشن و خاموش نکنند و اصطلاحا با لامپ ها بازی نکنند. زمانی که یک لامپ پی در پی روشن و خاموش شود از عمر مفید آن کاسته می شود. هر زمان که لامپ را روشن کردید، بعد از مدتی استفاده آن را خاموش کنید و در صورت نیاز بعد از سرد شدن دوباره روشن کنید. انجام این کار طول عمر چراغ های شما را افزایش می دهد و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی سقفی را کم می‌کند.
  • سنسور حرکت
    چراغ ها ی روشت تاثیر به سزایی در افزایش امنیت محیط داخلی و خارجی دارند. در زمانی که چراغ ها روشن هستند امنیت افزایش می یابد چرا که عوامل و افراد مخرب به خوبی قابل تشخیص هستند.  روشنایی هوشمند در این زمینه کمک زیادی به شما می کند. با استفاده از این تکنولوژی  نیازی نیست چراغ ها را به صورت پیوسته و مداوم روشن باشند چرا که سنسورهای حرکتی به محض دریافت کوچکترین حرکتی نور لامپ ها را با نهایت قدرت روشن می کنند و این می تواند یک ویژگی امنیتی عالی با سرمایه کم باشد. زمانی که کوچکترین حرکت از جلوی لامپ اتفاق افتد به سرعت لامپ نور ساطع می کند و شیء دیده می شود. این کار سبب افزایش طول عمر مفید لامپ ال ای دی می شود.
  • خازن های الکترولیتی ژل داخلی دارند که به طور پی در پی در طول عمر لامپ LED  تبخیر می شوند. دماهای بالا موجب تضعیف و تبخیر ژل و کوتاه شدن عمر خازن می شود ، و LED Driver و LED  به مرور از کار می افتند.
  • دمای داخل کیت درایور لامپ ال ای دی معمولا با یک سیستم خنک کننده کاهش پیدا می کند. اگر این سیستم به درستی عمل نکند عمر کیت راه انداز led کاهش یافته و پس از مدتی از کار می افتد و در نهایت موجب سوختن لامپ led نیز می شود.
  • اگر در محلی باید لامپ ها در محفظه ای محبوس باشند بهتر است از درایورهای External استفاده نمایید و یا اینکه در داخل Driver ها از خازنهایی با مقاومت گرمایی بالاتری استفاده کنید. این کار سبب افزایش ظول عمر لامپ می شود.

تعمیر لامپ ال ای دی سقفی | الکترو آرنا

اموزش تعمیر لامپ ال ای دی سقفی

لامپ LED یک منبع نور مدرن و کارآمد است. لامپ های LED بی خطر هستند – آنها حاوی جیوه یا سایر عناصر سمی نیستند و در هنگام شکسته شدن صدمه ای نمی بینند. با این حال ، اولین چیزی که ما را به خرید این لامپ ها ترغیب می کند ، صرفه جویی در هزینه آنها به دلیل مصرف کم برق است. علاوه بر این ، دستگاه های LED قابل اعتماد هستند و معمولاً در تمام طول عمر خود کار می کنند. بنابراین ، مزایای این منبع نوری مشهود است: این منبع روشن است و به مدت طولانی کار می کند.

لامپ های رشته ای سنتی به هیچ عنوان قابل تعمیر نیستند ، در حالی که در لامپ های LED می توانید تقریباً همه چیز را تعمیر کنید. شما فقط باید سو mal عملکرد را پیدا کنید ، کمی اصلاح کنید و طول عمر لامپ را افزایش دهید. اگر با عملیات تعمیر آشنا هستید ، می توانید تمام وسایل لازم را در خانه پیدا کنید. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که کمی وقت برای آن پیدا کنید.

برای تعمیر این لامپ ها نیاز است مراحلی مختلفی را انجام بدهید که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

مراحل چگونگی تعمیر لامپ ال ای دی سقفی

مرحله ۱: باز کردن لامپ

لامپ LED و SMD با استفاده از یک پیچ گوشتی در اطراف اتصال به راحتی باز می شوند ، قطعات از نوعی پلاستیک ساخته شده اند ، بنابراین نگران شکستن چیزها نباشید.

مرحله ۲: آزمایش

Leds دیودهایی هستند که نور ساطع می کنند ، پس دیود بودن به این معنی است که جریان فقط در یک جهت حرکت می کند ، نه برعکس. استفاده از مولتی متر برای انجام آزمایش تداوم (در تصویر نشان داده شده است). همه آنها را امتحان کنید ، هنگامی که یکی از آن را روشن نمی کنید با قلم روی آن علامت گذاری کند.

مرحله ۳: دیود سوخته را حذف کنید

در این مرحله دیود های سوخته حذف می شوند

مرحله ۴: لحیم کاری

محل باقی مانده توسط led پایه فلزی روی PCB است. از سیم لحیم کاری و آهن لحیم کاری برای اتصال پایه فلزی استفاده کنید. چسب مورد استفاده در لامپ قوی نیست ، من فقط نقاط لامپ را در آنجا بسته ام ، اما در صورت لزوم می توان از چسب استفاده کرد تا بسته شود.

مرحله ۵ : در صورت وجود خازن

پشت لامپ ال ای دی می توانید دو خازن را ببینید که یکی الکترولیتی است و دیگری خازن پلی استر. آن خازن الکترولیتی را با یک خازن جدید جایگزین کنید.

مرحله ۶: در این مرحله لامپ را تست نمایید مشاهده می کنید که به خوبی کار می کند.

تعمیر لامپ ال ای دی سقفیی | الکترو آرنا

وسایل لازم برای تعمیر لامپ ال ای دی سقفی

از جمله وسایل لازم جهت تعمیر لامپ های ال ای دی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هویه جهت لحیم

پیچ گوشتی جهت باز کردن

مولتی متر جهت تست

ذره بین جهت بزرگنمایی

فروشگاه الکترو آرنا بزرگترین عرضه کننده لوازم روشنایی در ایران.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*