تعمیر لامپ ال ای دی

چگونگی تعمیر لامپ ال ای دی

توضیح مراحل تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی یکی از کم مصرف ترین لامپ ها هستند که نور و روشنایی زیادی را از خود ساطع می کنند و در مقابل انرژی کمتری را نسبت به لامپ های دیگر مصرف می کنند. لامپ های ال ای دی در واقع با استفاده از دیود ها انرژی را به نور تبدیل می کنند.یکی از مصارف روزمره و همیشگی افراد لامپ ها هستند شما به هرکجا چشم بچرخانید و نگاه کنید لامپ ها را مشاهده می کنید. با توجه به نیاز شدید ما به نور و روشنایی نمیتوان خرابی و یا آسیب لامپ ها را جدی نگرفت. لامپ ها انواع مختلفی دارند و به صورت و اشکال متفاوتی در بازار عرضه شده اند. لامپ های ال ای دی که یکی از پرمصرف ترین و کاربردی ترین لامپ ها در بین مردم است گاهی با مشکلی مواجه میشوند که باید به تعمیر لامپ ال ای دی بپردازیم.

لامپ های ال ای دی یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین لامپ ها است که میتوان گفت همه خانه ها از لامپ های ال ای دی استفاده می کنند.

لامپ های ال ای دی هم در اشکال و ظواهر زیادی تولید شده اند و به توجه به میزان نیاز و موقعیتی که میخواهیم از آن استفاده کنیم خریداری می کنیم.

انواع لامپ ال ای دی عبارت اند از:

مزایای خرید انواع لامپ ال ای دی

مزایای لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی با توجه به کاربردی که دارند مزایای بسیار زیادی را برای افراد فراهم کرده اند.

برای بررسی تعمیر لامپ های ال ای دی باید مزایای این لامپ را مشخص کنیم. مزایای لامپ ال ای دی عبارت اند از:

طول عمر زیاد:

معمولا لامپ های ال ای دی طول عمر بسیار بالا و خوبی دارند همین موضوع باعث شده است که محبوبیت زیادی بین مردم داشته باشند. یکی دیگر از مزیت های لامپ ال ای دی این است که وابسته به تعداد خاموش و روشن شدن نیستند. طول عمر لامپ های LED در واقع بین ۰۰۰/۵۰ تا  ۰۰۰/۶۰ساعت است.

بازده نوری خوب:

درست است که لامپ ال ای دی به عنوان کم مصرف ترین لامپ ها شناخته شده است و بسیار به صرفه است اما خبر خوش این است که است که لامپ LED  نور بسیار خوب و مطلوبی را ساطع می کند.

قابلیت تنظیم شدت نور:

در ساخت و طراحی لامپ ال ای دی از فناوری به اسم PWM استفاده شده است که میتوان به واسطه آن مقدار شدت انرژی و نور را تعیین کنیم.

قابلت تنظیم زاویه تابش:

دیگر مزیت لامپ ال ای دی این است که میتوان به سادگی زاویه تابش نور و روشنایی را تغییر داد و تنظیم کرد. با به کارگرفتن عدسی هایی در ساختار آن منجر به تنظیم زاویه تابش نور میشود.

عدم کاهش نور:

مهمترین عاملی که باعث شده است که لامپ های ال ای دی محبوب باشند این است که همه لامپ ها به غیر از لامپ های ال ای دی به گذشت زمان با کاهش نور مواجه میشوند اما لامپ ال ای دی این اتفاق برایش نمی افتد.

قابلیت تغذیه از منابع انرژی خورشیدی و باطری:

موضوع دیگری که در تعمیر لامپ ای ای دی به آن پرداختیم این است که لامپ ال ای دی این قابلیت را دارد که از جریان های AC و DC به منظور تامین انرژی استفاده کند.

مقایسه لامپ ال ای دی با سایر لامپ ها

لامپ ها انواع مختلفی دارند و با الگوها و متریال متفاوتی ساخته شده اند و با توجه به ولتاژ، ولت و انرژی که تولید می کنند با یکدیگر فرق می کنند. عوامل بسیار زیادی هستند که بر روی محبوبیت لامپ های ال ای دی تاثیر می گذارند که عبارت اند از:

  • طول عمر
  • بازده انرژی
  • عوامل زیست محیطی
  • قیمت و هزینه های جانبی

این را به خوبی می دانیم که لامپ های ال ای دی ( LED ) به لامپ های دیگر ترجیح داده میشوند اما دلیل آن چیست؟

برای مشخص کردن بازده لامپ باید به لومن آن توجه کنیم. باید مقدار لومن را با میزان مصرف انرژی الکتریکی را بررسی کنیم. لامپ های ال ای دی به عنوان لامپ های کم مصرف شناخته میشوند اما باید گفت که این لامپ ها درواقع لامپ های فوق کم مصرف هستند چرا که میزان برق و انرژی که با لومن ۲۸۰۰ مصرف می کنند ۱۰۵ کیلو وات است. ( این مقدار برای محاسبه سالیانه است )

برای ساخت و طراحی لامپ های دیگر مخصوصا لامپ ها فلورسنت از اشعه فرا بنفش استفاده شده است و با رها کردن این لامپ ها در طبیعت و محیط آزاد آسیب بسیار زیادی به محیط وارد می کنند و لامپ های کم مصرف فلورسنت فشرده از جیوه ساخته شه اند و اگر این لامپ آسیب ببیند و یا خورد شوند به انسان و محیط آسیب وارد می کنند.

استفاده مداوم از لامپ های فلورسنت منجر به بیماری های پوستی، اوتیسم، لوپوس و سرطان پوست میشود.

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی

گاهی پیش می آید که لامپ های ال ای دی احتیاج به تعمیر دارند برای تعمیر لامپ های ال ای دی باید مراحل خاصی را طی کرد.

برای تعمیر لامپ های ال ای دی باید با اجزای آن را به خوبی آشنا باشیم. اجزا تشکیل دهنده لامپ ال ای دی عبارت اند از:

  • فریم و یا قالب لامپ
  • برد مدار چاپی لامپ های ال ای دی
  • درایور

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی به شرح زیر است:

۱٫ باز کردن لامپ

برای باز کردن لامپ میتوانید از یک پیچ گوشتی دو سو استفاده کنید. اگر در حین باز کردن لامپ، محفظه نگهدارنده لامپ شکست، میتوانید با چسب آن را تعمیر کنید و محکم کنید.

۲٫ یافتن عیب

پس از باز کردن لامپ باید ایراد و عیب لامپ را پیدا کنید. عواملی که باعث عیب و آسیب در لامپ های ال دی میشوند عبارت اند از:

  • سوختن یا قطع کردن لامپ ها
  • نقص در درایور

 

۳٫ ال ای دی های خراب را تعویض کنید

 

۴٫ بستن لامپ و تست کردن آن

کارشناسان و متخصصان الکترو آرنا به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شما خواهند بود.

می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات در پایان صفحه با ما مطرح کنید و یا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۳۳۹۰۶۴۳۰

 

دیدگاه‌ها ۲

*
*

    حسین پاسخ

    خیلی ممنون از کارشناسان الکترو آرنا بابت مقاله کاربردی تعمیر لامپ ال ای دی

      aghakhani پاسخ

      از لطف شما سپاسگزارم